Jesteś na stronie Duńskiego Instytutu Kultury w Polsce  Nasze biura na świecie Created with Sketch.
EN/PL
TEMAT | 2016

Sztuka a globalne wyzwania

Troje kuratorów oraz kolektyw artystyczny z Danii wzięli udział w zbiorowej wystawie 'Robiąc użytek: życie w czasach postartystycznych'

Troje kuratorów oraz kolektyw artystyczny z Danii wzięli udział w zbiorowej wystawie Robiąc użytek: życie w czasach postartystycznych i towarzyszących jej seminariach w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

 

W czasach ogromnych globalnych wyzwań gospodarczych, klimatycznych i spowodowanych migracjami warto stawiać pytania o rolę sztuki i jej sens. Czy sztuka może pomóc stawić czoła tym wyzwaniom? I jeśli tak, to w jaki sposób?

 

Taka refleksja towarzyszyła wystawie Robiąc użytek: życie w czasach postartystycznych. Ta ogromna prezentacja podjęła temat przeplatania się sztuki z innymi dziedzinami życia oraz jej migracji z muzeów i galerii do alternatywnych przestrzeni i działań.

 

Niektóre z prezentowanych prac funkcjonowały jako społeczne lub miejskie projekty promujące zasadę cyrkulacji dóbr materialnych i zrównoważony rozwój. Inne krążyły wokół tematów antysystemowych i konfrontowały się z tradycyjną, sztywną strukturą organizacyjną, pokazując w zamian przykłady płynnych wspólnot lub organizacji typu ‚pop-up’.

 

W wystawie i seminariach uczestniczyli przede wszystkim alternatywni i niezależni artyści i kuratorzy. Wspólne dla nich było zakorzenienie projektów zarówno w sferze artystycznej, jak i w tzw. codziennym życiu. Według kuratorów wystawy, Sebastiana Cichockiego i Kuby Szredera, to właśnie w tym spotkaniu pomiędzy sztuką a życiem, sztuka staje się „post-artystyczna”.

 

W seminariach i spotkaniach wzięło udział troje duńskich kuratorów: Signe Brink Pedersen (o roli tymczasowej architektury i sztuki publicznej w stymulowaniu rozwoju miasta, Lise Skou (projekt Exchange Library umożliwiający wymianę towarów na zasadzie barteru czy wypożyczeń użytecznych przedmiotów za niewielką subskrypcją) oraz Carl Martin Faurby (modele kuratorskie wytwarzane w odpowiedzi na tzw. patainstytucjonalizm).

 

 

Duński rower kształtuje obywateli

 

Na wystawie Danię reprezentował kolektyw N55 i ich projekt roweru miejskiego typu XYZ SPACEFRAME VEHICLES. Rowery kolektywu są wykonane z bardzo trwałych materiałów, a ich żywotność jest dłuższa niż zwykłych tzw. „komercyjnych produktów rowerowych”. Rowery z tej serii zwykle są zaprojektowane w taki sposób, że mogą przewozić więcej osób lub duże przedmioty. Taki jest właśnie cel projektu: N55 działa w przekonaniu, że samochody powinny znaleźć się poza miastami, i jako relikt mniej demokratycznych i brutalniejszych czasów powinny zostać wyeliminowane na rzecz kultury rowerowej.

 

Dla zerwania z kapitalistyczną strukturą, w ramach której kupujący „konsumują” gotowe produkty o krótkiej trwałości, bez możliwości oraz umiejętności budowania własnych, N55 opublikował dostępne dla wszystkich instrukcje budowy i obsługi rowerów XYZ. W ten sposób „kupujący” staje się „twórcą”, który może zbudować swój własny rower, spełniający warunki filozofii zrównoważonego rozwoju.

 

Projekt roweru kolektywu N55 można zatem postrzegać jako taktykę, którą mogą stosować mieszkańcy miast chcący zerwać z kapitalistycznym systemem produkcji. To taktyka polityczna, w ramach której konsumenci odbierają dla siebie produkcję i w ten sposób przywracają jakość i kontrolę. W myśleniu N55 oznacza to ​​edukowanie i zachęcanie ludzi do opanowania technologii służących codziennym sprawom, a tym samym do dokonywania lepszych życiowych wyborów – z korzyścią dla miasta i dla wzmocnienia wspólnoty.

 

http://artmuseum.pl/pl/wystawy/robiac-uzytek/2

 

 

 

Signe Brink Pedersen o roli tymczasowej architektury i sztuki publicznej w stymulowaniu rozwoju miasta
Lise Skou (projekt Exchange Library umożliwiający wymianę towarów na zasadzie barteru czy wypożyczeń użytecznych przedmiotów za niewielką subskrypcją)

Topphoto: Bartosz Stawiarski

Rest: Joanna Tamborska